The Development of Augmented Reality Motion Graphics on the Topic of Social Anxiety Disorder

Authors

  • Wilasinee Promsri Faculty of Management Technology, Rajamangala University of Technology Isan, Surin Campus
  • Patiwat Yasaka Faculty of Management Technology, Rajamangala University of Technology Isan, Surin Campus
  • Nawuttagorn Potisarn Faculty of Management Technology, Rajamangala University of Technology Isan, Surin Campus https://orcid.org/0009-0003-8414-0659

DOI:

https://doi.org/10.14456/jcct.2023.1

Keywords:

Augmented Reality Technology, Social Anxiety Disorder, Motion Graphics, Poster

Abstract

The objectives of this research were 1) to develop augmented reality motion graphics on the topic of social anxiety disorder, and 2) to study the satisfaction level toward the augmented reality motion graphics on the topic of social anxiety disorder. The sample group was students who enrolled in the second semester 2022 of multimedia technology courses. There were 56 students collected by purposive sampling. The research tools were augmented reality motion graphics on the topic of social anxiety disorder and a questionnaire. The descriptive statistical analysis included frequency, percentage, mean and standard deviation. The results showed that augmented reality motion graphics on the topic of social anxiety disorder developed with the highest level of efficiency. The form of media uses augmented reality technology as a medium for viewing motion graphics media through poster media. There is content to promote awareness about social anxiety disorder, how to prevent situation change, behavioral risk factors to avoid social anxiety disorder, and when there is a risk or are facing such a disease will be able to handle and act properly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. จุฑารัตน์ ทองสลับ. โรควิตกกังวลทั่วไป ดีขึ้นได้ด้วยการปรับความคิดและพฤติกรรม. ราชาวดีสาร วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สุรินทร์. 2560;7(1):40–51.

2. มาโนช หล่อตระกูล. โรคกลัวสังคม อาการแบบไหนถึงเข้าข่ายป่วย. [อินเทอร์เน็ต]. [สืบค้นเมื่อ 15 ธันวาคม 2565]. สืบค้นจาก: https://www.rama.mahidol.ac.th/ramachannel/article/โรคกลัวสังคม-อาการแบบไ-2/

3. พีรวัส อินทวี, สยาม ระโส, วนมพร พาหะนิชย์, ชัชวาล สนิทสันเทียะ, วิจิตรา โพธิสาร. การศึกษาการรับรู้วัฒนธรรมอาหารพื้นเมืองจังหวัดสุรินทร์ของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์. วารสารศิลปะและวัฒนธรรมลุ่มแม่น้ำมูล. 2565;11(2):1–14.

4. วรรณทิภา ธรรมโชติ. การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2. วารสารวิชาการ การประยุกต์ใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ. 2562;5(2):37–47.

5. ณัฐภณ สุเมธอธิคม, อาณัติ ภู่สกุล, ณัชพล บุญภิมุข, พีรณัฐ ควรผดุงศักดิ์. การผลิตสื่อโมชันกราฟิก เรื่อง พลเมืองดีตามวิถีประชาธิปไตย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วารสารวิจัยและนวัตกรรม สถาบันการอาชีวศึกษากรุงเทพมหานคร. 2563;3(2):129-141.

6. อนุชา พวงผกา, สุวิทย์ วงษ์บุญมาก. เทคโนโลยีเสมือนจริงในงานห้องสมุด. วารสารพิกุล. 2560;15(1):1–18.

7. นวัฒกร โพธิสาร. ผลการพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกเพื่อส่งเสริมความฉลาดทางสุขภาวะด้านโรคเบาหวานของอาสาสมัครสาธารณสุขประจําหมู่บ้าน. วารสารวิชาการเทคโนโลยีอุตสาหกรรม. 2564;6(2):77–90.

8. พรปภัสสร ปริญชาญกล, กุลธิดา ธรรมวิภัชน์, กันสุดา พรมรูป, มารียาม เขียวชอุ่ม, อรอนงค์ วรเนตร. การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกเพื่อการประชาสัมพันธ์ทุนเพชรพระจอมเกล้า ของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี. วารสารวิชาการนิเทศสยามปริทัศน์. 2565;21(2):192–209.

9. วราลักษณ์ มาประสม, นวัฒกร โพธิสาร, จักรกฤช ใจรัศมี, วิจิตรา โพธิสาร, อนุชาวดี ไชยทองศรี, ปฏิวัติ ยะสะกะ, วีรยา มีสวัสดิกุล, จันทร์ดารา สุขสาม, สมพงษ์ วะทันติ. ผลการใช้สื่อดิจิทัลเทคโนโลยีความจริงเสริมสร้างแผนที่เส้นทางการท่องเที่ยว แหล่งอารยธรรมขอมในสี่จังหวัดอีสานใต้ : นครราชสีมา บุรีรัมย์ สุรินทร์ และศรีสะเกษ. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา. 2564;16(2):161-170.

10. สมนึก ภัททิยธนี. การวัดผลการศึกษา. มหาสารคาม : ภาควิชาวิจัยและพัฒนาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. 2553.

11. เฉลิมพล คชนิล. การออกแบบโมชันกราฟิกเพื่อให้ความรู้และแนวทางการแก้ไขปัญหา เรื่อง โรคจิตเภท. จุลนิพนธ์ภาควิชาแอนิเมชันและสื่อสร้างสรรค์ คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยสยาม. 2562; 1–91.

12. ศุภรัตน์ โสดาจันทร์, ทนงศักดิ์ โสวจัสสตากุล, ศิริรัตน์ เพ็ชร์แสงศรี. การพัฒนาสื่อการเรียนรู้แบบปฏิสัมพันธ์ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เรื่อง งานช่างภายในบ้าน ของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 4. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม. 2563;19(2):30–39.

Downloads

Published

04/28/2023

How to Cite

Promsri, W., Yasaka, P., & Potisarn, N. (2023). The Development of Augmented Reality Motion Graphics on the Topic of Social Anxiety Disorder. Journal of Computer and Creative Technology, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.14456/jcct.2023.1