The Development of Simulation Game Based on Problem-Based Learning to Enhance Critical Thinking of Student Teachers
Main Article Content
Abstract
The Purpose of this research were to 1) develop a simulation game based on problem-based learning to enhance critical thinking of student teachers. 2) Study the effects of using
the simulation game based on problem-based learning to enhance critical thinking skills for student teachers. The sample of the research was 30 undergraduate students in the Faculty of Humanities and Social Sciences, majoring in Education Program in Dance Education at Bansomdejchaopraya Rajabhat University, from 2nd semester of the 2023 academic year, by purposive sampling. Research instruments were as follows: 1) Simulation Game Based on Problem-Based Learning
2) assessment form for the draft of the Simulation Game Based on Problem-Based Learning
3) critical thinking test 4) Questionnaire about student satisfaction on learning by using Simulation Game Based on Problem-Based Learning. Statistics in data analysis were as follows: average, standard deflection, and t-test.
The research finding revealed that: 1) the quality assessment of the simulation games based on problem-based learning model, conducted by three experts, indicated that game
was at the highest level, 2) 2.1 post-learning critical thinking scores was significantly differed
from pre-learning scores at a statistically significant level of .05, and 2.2 students' satisfaction
in using simulation games was at the highest level.
Article Details
References
ดารารัตน์ มากมีทรัพย์. (2553). การศึกษาผลการคิดอย่างมีวิจารณญาณและผอสัมฤทธิ์ทางการ เรียนด้วยการเรียน แบบผสมผสานโดยใช้กระบวนการแก้ปัญหาวิชาการเลือกและการใช้ สื่อการเรียนการสอนของนักศึกษา ระดับปริญญาตรี. มหาวิทยาลัยศิลปากร
ทิพรัตน์ สิทธิวงศ์. (2560). การพัฒนาเกมคอมพิวเตอร์จําลองสถานการณ์เพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดเชิงกล ยุทธ์ของนิสิตระดบอุดมศึกษา. วารสารศึกษาศาสตร์มหาวิทยาลัยนเรศวร, 19(3), 16-33
ธนนันธ์ ศรีอุดมกิจ, ศศิฉาย ธนะมัย, สาโรช โศภีรักข์. (2563). การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอน ผ่านเกม คอมพิวเตอร์โดยใช้สถานการณ์จำลองร่วมกับกระบวนการแก้ปัญหาเพื่อเสริมสร้างการคิดอย่างมี วิจารณญาณสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วารสาร สังคมศาสตร์และมานุษยวิทยาเชิงพุทธ, 5(9), 381-396.
นฤมล ภูสิงห์ และ คณะ. (2561). รูปแบบการสอนโดยใช้ปัญหาเป็นฐานเพื่อส่งเสริมความสามารถ ในการคิดอย่างมี วิจารณญาณของนักศึกษาวิชาชีพครู มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิ. สักทอง : วารสารมนุษยศาสตร์และ สังคมศาสตร์ (สทมส.), 24(2), 84-103.
บุญชม ศรีสะอาด. (2545). การวิจัยเบื้องต้น. พิมพ์ครั้งที่ 7 กรุงเทพฯ: สุวีริยา สาส์น.
ประกอบ กรณีกิจ. (2550). การพัฒนารูปแบบแฟ้มสะสมงานอิเล็กทรอนิกส์โดยใช้การประเมินตนเองเพื่อส่งเสริม การคิดอย่างมีวิจารณญาณของนิสิตฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ไพศาล สุวรรณน้อย. (2558). การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน (Problem–based Learning: PBL. เอกสาร ประกอบการบรรยายโครงการพัฒนาการเรียนการสอน.
สุธน วงศ์แดงสุธน วงค์แดง, ภาณุมาส เศรษฐจันทร, วีระพงษ์ สิงห์ครุธ. (2561). การพัฒนาหลักสูตร ฝึกอบรมเพื่อ เสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 สำหรับนักศึกษาครูมหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มรัตนโกสินทร์. วารสารวิชาการและวิจัยสังคมศาสตร์. 13(3), 75-90.
Bernadetha Nadeak, Lamhot Naibaho. (2020). The effectiveness of problembased Learning on students' critical thinking. Jurnal dinamika pendidikan. 13(1), 1-7.
Ennis, R. (1985). Cornell critical thinking tests level X & level Z: manual. Pacific Grove, CA: Midwest.
Ennis, R.H., Millman, J. & Tomko, T.N. (1985). Manual: Cornell Critical Thinking Tests. Pacific Grove, CA: Midwest.
Likert, Rensis. (1967). The Method of Constructing and Attitude Scale. Attitude Theory and Measurement. Fishbeic, Martin, Ed. New York: Wiley & Son.
Seng Yue Wong et al. (2022). A survey analysis: students’ perceptions of using simulation game as learning tool. ASEAN Engineering Journal, 12(1), 105-110,