The Dance Drama “Buang”: The Creation of Concept and Style of the Performance from the Jataka Tales
Main Article Content
Abstract
This article is a part of a postdoctoral thesis, The Creation of a Dance Drama “Buang.” The objectives of the study are to create a concept of a dance drama “Buang” and to create the elements of a dance drama “Buang.” Basic data were studied from related books, textbooks, research and theories, including interviews with experts. All data then were gathered, analyzed, and synthesized to create the concept and style of the dance drama “Buang.” The results of the study are presented as follows.The concept of the performance of a dance drama “Buang” consists of 1) the inspiration from Venerable Acariya Mun Bhuuridatta Mahathera, who is the prototypeof prosperity in the Dharma inapplying the philosophy of religious teachings and guiding the world through learning the Parita Jataka, and 2) the concept of creating a mixed drama in a new style from the traditional and newly improved dance drama to create religious learning and promote to other regions of the country widely. The creation style of the dance drama "Buang" is a mixed dance drama which brings the distinctiveness or uniqueness of each type of the dance drama to blend together. It includes traditional dance drama and newly improved dance drama to create new styles of a dance drama. The styles of the performance are as follows. 1) The script used in the performance is newly composed.2) For the prelude, there is a rite to pay respect to the master and a chant before the performance like Lakhon Nora-Chatri. 3) The continuity is fast and the dialogues resemble Lakhon Nok. 4) The dance movement includes the dance describing the beauty of a woman, the dance along the lyrics, and the dance showing the skills according to the traditional Lakhon Nai. 5) The costumes resemble Lakhon Phan Thang and Lakhon Sepha. 6) The background in the theater resembles Lakhon Duek Dum Ban. 7) There are male and female performers. 8) Multimedia technology in various forms is integrated in scenes, lighting, and sound.
Article Details
References
ณิชาภา กระกรกุลและคณะ. (2560). การศึกษารสวรรณคดีที่ปรากฏในนวนิยายเรื่องไชน่ามูน ของประภัสสร
เสวิกุล. วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่โจ้, 5(1), 37 - 50.
ประพันธ์ ศุภษร. (2564). การสืบทอดภูมิปัญญาชาดกผ่านวิถีวัฒนธรรมท้องถิ่นของชาวพุทธในจังหวัดร้อยเอ็ด.
วารสารมหาจุฬาวิชาการ, 8(1), 32 - 46.
รานี ชัยสงคราม. (2544). นาฎศิลป์ไทยเบื้องต้น. (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: องค์การค้าของคุรุสภา.
ฤทธิรงค์ จิวากานนท์. (2550). เรื่องเก่าเล่าใหม่ 3 : การกำกับศิลป์สำหรับละครร่วมสมัย: รายงาน วิจัยฉบับสมบูรณ์
โครงการ. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.
พรรัตน์ ดำรุง. (2563). [บทสัมภาษณ์]. เมื่อ 20 กันยายน 2563.
มัทนี รัตนิน. (2559). ศิลปะการแสดงละคร หลักเบื้องต้นและการฝึกซ้อม. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2544). นาฏยศิลป์ปริทรรศน์. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ภาควิชานาฏยศิลป์ คณะศิลปกรรม
ศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
เสาวณิต วิงรอน. (2560). บทละครรำเรื่องรถเสน. มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์ ภาควิชาวรรณคดี,
กรุงเทพฯ.
อภิณัฏฐ์ กิติพันธุ์. [บทสัมภาษณ์]. เมื่อ 28 กุมภาพันธ์ 2565.