Instructional Skill Training For Ranad Thum in Building up the Potential of Learners
Main Article Content
Abstract
This research had objectives to create Instructional Skill Training for Ranad Thum in Thai Music performing and to build up the potential of learners by Instructional skill training for Ranad Thum that having the process of data collecting from field study interviewed informants of specialists and 5 honorable in Thai Music to analyze approach in creating Instructional Skill training for Ranad Thum in building up the potential of learners and took implementation with volunteers to criticize and evaluate the quality of Instructional Skill Training for Ranad Thum in building up the potential of Learners.
The finding found that the culture of Ranad Thum learning in the former time learners must have skills in Gong Wong Yai practicing as the basic taking the song be tool in practicing the playing technique then practice the playing Ranad Thum there is not the fixed Instructional Skill Training. The creating Instructional Skill Training for Ranad Thum in building up the potential of learners had steps from easy to difficult and relating to Thai Music Standardization had divided into 4 sets of Instructional Skill Training be Basic Instructional Skill Handing using or using hands in playing Instructional Skill Playing Pattern Instructional Skill and Playing Instructional Skill. The evaluating the quality of Instructional Skill Training for Ranad Thum in Building up the Potential of Learners from the level by agreement of specialists and honorable found that the overall of Instructional Skill Training be in the good level with average of 4.4 scores. Learning by Instructional Skill Training for Ranad Thum in Building up the potential of learners found that before learning Learners had average scores at 8.45 or being 42.25 and after learning they had the up scores of 17.85 or being 89.25.
Article Details
References
ชยพร ไชยสิทธิ์ มนัส วัฒนไชยยศ และบรรจง ชลวิโรจน์. (2560). การพัฒนาชุดฝึกทักษะทางระนาดทุ้ม เพลงสาธุการของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 สาขาวิชาชีพเฉพาะปี่พาทย์ วิทยาลัยนาฏศิลปนครศรีธรรมราช สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์. Journal of Nakhonratchasina college, 11(3): 202-212.
ดุษฎี มีป้อม, สัมภาษณ์, 11 พฤศจิกายน 2563.
บุญนำ เกษี. (2556). รายงานการใช้แบบฝึกทักษะ เรื่อง ระบบสมการเชิงเส้นระดับมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนพานทองสภาชนูปถัมภ์. ชลบุรี: โรงเรียนพานทองสภาชนูปถัมภ์.
ปราโมทย์ ด่านประดิษฐ์ จุฑาศิริ ยอดวิเศษ และพรรณระพี บุญเปลี่ยน. (2562). การพัฒนาแบบฝึกทักษะทางเดี่ยวฆ้องวงใหญ่ เพลงแป๊ะสามชั้น. วารสารศิลปกรรมศาสตร์วิชาการ วิจัย และงานสร้างสรรค์, 6(1) : 266-291.
ไพฑูรย์ เฉยเจริญ, สัมภาษณ์, 16 ตุลาคม 2563.
ยิ่งศักดิ์ ชุ่มเย็น. (2561). การพัฒนาทักษะการตีฆ้องวงใหญ่ ของนักศึกษาภาควิชานาฏดุริยาคศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ, 19(2): 60-70.
รังสิพันธุ์ แข็งขัน. (2552). ภาพสะท้อนจากวัฒนธรรมดนตรีไทย. ใน ลบเส้นพรมแดนแห่งศิลปะ. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.
สุจริต เพียรชอบ และสายใจ อินทรัมพรรย์. (2538). วิธีสอนภาษาไทยระดับมัธยมศึกษา. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.